שינוי תנאי העבודה

האם מעביד רשאי לשנות תנאי כלשהו בתנאי עבודתו של העובד ?

ראשית,חוק הודעה לעובד (תנאי עבודה), התשס"ב – 2002, קובע כי על המעביד במבקש לשנות תנאי מתנאי עבודתו של העובד, חייב למסור הודעה על כך בכתב, תוך שלושים יום.

באשר לשינויים שמבקש מעביד לשנות – ישנם שינויים שמעסיק יכול לכפות על העובד, וישנם שינויים שהם אסורים.

שינויים אסורים : למשל הפחתת השכר, הגדלת מספר שעות העבודה מבלי לשנות את השכר בהתאם, הפחתת מספר ימי החופשה וכיו. במקרים כאלו עסקינן בהרעת תנאים– היינו הרעת תנאי עבודתו של העובד בהתייחס למצב הקיים או הנהוג עד מועד השינוי.

במצב דברים זה, ניתן לכפות על המעביד המשך העסקת העובד באותם תנאי בהם הועסק וככל והמעביד עומד בשלו, עומדת לעובד האפשרות להתפטר בדין מפוטר – כשמשמעות הדבר הנה שהעובד זכאי להתפטר בנסיבות בהן יזכה לקבל פיצויי פיטורים בהתאם לחוק.

שינויים שעשויים להיחשב כשינויים מותרים בתנאי העבודה - למשל שינויים של שעות עבודה - בעיקר כאשר שינויים אלה הינם בגדר הפררוגטיבה הניהולית של המעביד. עקרון מנחה זה בדיני עבודה קובע, כי לא רק לעובד יש זכויות אלא גם למעביד ישנן זכויות לנהל את עסקו כראות עיניו. כך למשל במקרה שבו מעסיק מגדיר מחדש תפקידים בחברה, הוא יכול לנייד עובד מחלקה אחת למחלקה אחרת. או למשל אם המעסיק סבור, כי שינויי שעות העבודה יטיב עם העסק אותו הוא מנהל, למשל שינויי שעות פתיחה של חנות כדי להגדיל את המחזור או כדי להטיב עם העסק.