כללי

בטרם בוחנים את חוקי העבודה בישראל, הנקראים גם חוקי המגן, יש להבין מספר עקרונות מנחים חשובים ביחסי עבודה. ראשית, חוקי המגן, נקראים כך בשל היותם חוקים קוגנטיים. משמע שלא ניתן להתנות עליהם, ועובד ומעביד אינם יכולים להתקשר בהסכם שהוראותיו נוגדים את הוראות חוקי המגן. היה והם יעשו כן, בית הדין לא יורה על אכיפת ההסכם, אלא אך על אכיפת הוראות החוק. במקרה כזה, גם אם עובד ויתר או הסכים לוותר לכאורה אל אי אילו מהטבות החוק, בית הדין לעבודה לא יאכוף את ההסכם אלא יעדיף את הוראות החוק.

נושא נוסף שחשוב להבין, קשור להסכמים קיבוציים. מעבר לחוקי המגן, קיימים הסכמים שנחתמו בין ארגוני מעסיקים גדולים ו/או ארגוני עובדים גדולים ו/או ארגונים שמאחדים עובדים מתחומים שונים, כמו למשל רופאים רוקחים וכיוצב'. ההסכמים הקיבוציים הללו, מעניקים לרוב תנאים עודפים מאשר אלה המוקנים על פי חוקי המגן, ברם במקרה זבו עובד טוען לזכויות עודפות שכאלה על פי הסכם קיבוצי, נטל ההוכחה הינו עליו.

הפסיקה בארץ הכירה מעבר לחוקי המגן, גם את הנוהג – היחסים והתנאים שהיו נהוגים בין העובד והמעביד במשך השנים בהם הועסק העובד. כך למשל, עובד שהיה זכאי לקבל משכורת 13 או בונוס קבוע שאינו קשור בתפוקה או בתנאי כלשהו, אזי יראו את אותו בונוס חלק מתנאי עבודתו, והדבר יחייב את המעביד. במקרה שכזה היה והמעביד ירצה להפסיק תשלום זה, הוא עשוי למצוא עצמו מריע את תנאי עבודתו של העובד.

קרא עוד על הרעת תנאים ומשמעויותיה >>